Pionowe Centra Obróbcze CNC – z prowadnicami tocznymi czy ślizgowymi?

Połączenia prowadnicowe w obrabiarkach odgrywają niebagatelną rolę – służą do ruchów przestawczych, czyli przemieszczania elementów maszyny w określone położenie robocze, oraz wyznaczają tory składowych ruchów kształtowania. Przyjrzyjmy się, czym różnią się poszczególne ich rodzaje.

Prowadnice – ogólna klasyfikacja

Kiedy dzielimy prowadnice na różne typy, bierzemy pod uwagę kształt toru i rodzaj tarcia. Połączenia prowadnicowe powinny mieć dużą trwałość i wysoką dokładność geometryczną, małe opory ruchu zarówno statyczne jak i dynamiczne, odporność na zużycie oraz dobrą sztywność. Biorąc pod uwagę wymienione wyżej czynniki, ogólna klasyfikacja połączeń prowadnicowych dzieli je na ślizgowe i toczne.
Wystepują także prowadnice mieszane ślizgowo-toczne.
Pierwsza grupa dzieli się dalej na kolejne typy: o styku bezpośrednim, z nakładkami stalowymi lub z tworzywa, hydrostatyczne, aerostatyczne i magnetyczne. Druga grupa z kolei to prowadnice z otwartym obiegiem elementów tocznych, blokami prowadnicowymi lub szynowymi zestawami prowadnicowymi.

Pionowe centra obróbcze z prowadnicami ślizgowymi

W obrabiarkach sterowanych numerycznie, najczęściej spotkamy nakładki z tworzyw sztucznych.
Tworzywo, współpracując ze stalą lub żeliwem, daje zmniejszone tarcie, minimalizując przy tym zjawisko stick-slip. Materiał ten może występować w postaci pasków przyklejanych na powierzchni prowadnic ślizgowych, w postaci żywicy chemoutwardzalnej lub jako gotowy, szynowy zestaw prowadnicowy.
Taśmę przykleja się do prowadnicy żywicą epoksydową, która utwardza się w temperaturze pokojowej. Następnie zostaje ona poddana obróbce – frezowaniu, szlifowaniua następnie skrobaniu.

Do zalet tego typu prowadnic należą: dobre tłumienie drgań i bardzo dobra trwałość czy zdolność
przenoszenia dużych obciążeń. zdolność przenoszenia dużych obciążeń.

Pionowe centra obróbcze z prowadnicami tocznymi

Ten rodzaj prowadnic spotykamy najczęściej w centrach obróbkowych i frezarkach. Wyróżniamy kilka
jego typów: z otwartym lub zamkniętym obiegiem elementów tocznych i jako szynowy zestaw
prowadnicowy. Zaletami stosowania prowadnic tocznych są m.in. małe opory ruchu, możliwość uzyskania
małych przemieszczeń i kasowania luzów, brak zjawiska stick-slip czy nieznaczne nagrzewanie się nawet przy dużych prędkościach ruchu. Prowadnice toczne mają też kilka wad: są dość drogie, należy je dokładnie chronić przed zanieczyszczeniami, minusem jest również małe tłumienie drgań w kierunku poprzecznym do kierunku ruchu.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *